Bureau voor Nieuwe Cultuur

HAMLET en OPHELIA

Hamlet en Ophelia

Toneelproductie CSB 2002-03

 

 

Spel:      
Ynske de Haan , Marinda van Pomeren, Synairi  Curial,
Nadisha van Hamme, Eveline Burger, Thomas Haartsen,
Saraij Treskes, Nadir Iskander, Carlien ter Kuile,  
Christina Geraets, Iris de Klerk, Mirre Dijk,
Jan Joris van Manen, Mirjam Bijsmans, Darice Ngadimin,
Robyn Ziekemeyer, Anita van Putten, Naomi Dijk,
Lianneke Egberink, Meria Fictoor; Brian Schlette,
Irene Kuling, Serina van Pomeren, Esther  Bijsmans,
Francesca Pichel, Martijn Tromp,

 

script:                 Shinto van der Lei-Sanichar
regie:                   Rob Duijker
muziek:               Kees Zonneveld
liedteksten:         José ten Berge
kostuums:          Tialda Lublink        
decor:                 Martin Bakker
licht:                   Serge Hillegers/Weerlicht
geluid:                 studenten Sound and Vision,
coördinatie:         Jonas Ooyevaar


De Hamlet van Shakespeare
De hamlet van Shakespeare heeft haar oorsprong in een oud verhaal al in 11e eeuw is vastgelegd op papier.
Shakespeare schildert in deze oude eerwraak-sage de zielenroerselen van het individu.
Hamlet krijgt in een geestverschijning te horen dat zijn vader vermoord is door zijn oom, de huidige vorst. Hamlet weet wat hem te doen staat is: gehoorzamen aan de plicht tot eerwraak. De Polonius, de oude raadman van zijn vader, gedraagt als spion vol intriges en een geile oude dwaas in zijn ogen. Hamlet is verliefd op diens dochter Ophelia.
De enige betrouwbare is Horatio zijn loyale kameraad. Claudius, een argwanende, maar rücksichtloze man, omringt zich intussen met nog meer beveiliging.  Hij laat Hamlets sporen nagaan door de oude huisvrienden Rosencrantz en Guildernstern en met vader Polonius zet hij Ophelia op tegen Hamlet. Hamlet heeft hen door, speelt de dwaas, maar broedt op een plan. ondanks zijn zwaarmoedigheid Hij zet een val voor Claudius. Het plan lukt en zorgt voor veel consternatie. Als Gertrud haar zoon tot de orde wil roepen, is hij in een overmoedige bui en laat zich helemaal gaan in zijn woede tegenover haar. Doldriest steekt hij een luistervink neer. Het blijkt Polonius te zijn, de dwaze vader van zijn geliefde. Vanaf dat moment  gaat het pas goed mis: Claudius besluit dat Hamlet uit de weg geruimd moet worden, Ophelia wordt helemaal gek van het verlies van haar vader en  haar geliefde Hamlet en haar broer Laertes komt  overhaast terug om de dood van hun vader te wreken. De voorstelling lijkt af te stevenen op een bloedbad waarin het aantal doden oploopt en Fortinbras Denemarken in de schoot geworpen krijgt.
Hamlet en Ophelia

Een bewerking van Shinto Sanichar

 

De families van Denemarken en Noorwegen zijn grote ondernemers in de beveiligingsbranche. Een leger beveiligingsmensen behoeden bewakingsbedrijf Denemarken voor een vijandige overname na de dood van Hamlet senior. Niets lijkt te kloppen, alles staat scheef. Het klimaat waarin Hamlet van Denemarken wordt voorbereid op het overnemen van Denemarken Security, de zaak van zijn vader, is volstrekt verrot. Er is sprake van verdachtmakingen, bedreigingen en wraakgevoelens. Claudius, zijn oom die hij altijd gewantrouwd heeft. heeft het bedrijf overgenomen en trouwt enkele weken na de begrafenis ook nog zijn moeder. Hamlet is er misselijk van. Hij weet als enige door een geestverschijning dat zijn vader is vermoord. Dit creëert de ruimte om het publiek deelgenoot te maken van Hamlets depressieve gedachten en  oedipale walging.
Al met al een stuk met bijna uitsluitend mannen. De enige twee vrouwelijke rollen vormen het klankbord van Shakespeare ‘s mannelijke woede. Alleen het  gegeven al dat de cast dit jaar voor meer dan 80 % uit meiden bestond, maar niet alleen dat,  dwong ons tot een weerwoord van vrouwen.

Hamlet en Ophelia gaat volgens de schrijfster over verloren jeugd en volwassen worden. Twee jonge mensen die al zoveel hebben meegemaakt dat hun liefde gedoemd is te mislukken. Hun liefde is nog te pril om alle stormen te doorstaan en dat terwijl ze allebei liefde nodig hebben. Terwijl, Ophelia begrip en medelijden bij het publiek opwekt, is het moeilijk om Hamlet aardig te vinden. Hij is hard en gemeen. Hij is gemeen tegen Ophelia, haar broer Laertes , zijn moeder, zijn stiefvader. Hij vermoordt Polonius zonder enige spijt. Hij slaat voortdurend om zich heen. Zijn taalgebruik is grof en buitengewoon gewelddadig.Behalve veiligheidsadviseur Polonius, werkt er ook een kok in de keuken, waar de nieuwtjes worden uitgewisseld. Daar leert het publiek de lotgevallen van het  gezin van deze alleenstaande moeder kennen. De dromen en gedachten van  haar avontuurlijke koksmaat komen  in dans tot leven. Samen staan zij in het verhaal voor het vrouwelijk antwoord: geen eerwraak , maar eerherstel,  al moet je daarvoor samen door de pijn. In een verrassende ontknoping rekent debuutschrijfster Shinto van der Lei af met de geest van de vader.


Werkproces

Een toneelproces is altijd weer een wonder. In zo'n 4 tot 5 maanden moet elke keer weer met een volstrekt nieuwe groep in 2 uurtjes op de maandagavond komen tot een eigen bewerking van een voorstelling die voor een volle zaal gespeeld gaat worden. Eerst gaat het er om de kinderen de centrale thema's van het stuk te laten verkennen en ze aan te zetten dat theatraal neer te zetten, zodat ingeschat kan worden wie wat nodig heeft., Intussen moet de schrijfster,  begeleidster van vorig jaar die dit jaar in New York woonde, werd per e-mail gevoed voor het schrijven van haar eerste stuk. Intussen wel doorgaan met improviseren om nieuwe personages te creëren die zoveel mogelijk uit de kinderen voortkomen.
Dan zijn al weer vier van de in totaal 5 ½ maanden voorbij. Eerste concept script, rolverdeling, scene-studie, definitief script. De laatste 2 a 3 weken moeten de kinderen met hun studielast zorgvuldig uitgeroosterd worden, want nu moet het gebeuren. En als een wonder door muzen of engelen gezonden verschijnen daar in de laatste week de hulp troepen, stagiaires theaterdans voor de dansgroep, een orkest die totaal nieuwe liederen kan spelen, een grime ploeg olv van de tekenjuf. De acteurs,  vaak nog zonder enige acteer ervaring, gaan opeens spelen. Het stuk dat 5 uur leek te gaan duren  blijkt ineens in 2 uur gespeeld te kunnen worden, nog erg lang. Opeens zijn we ons ervan bewust dat het best wel eens een mooie voorstelling zal kunnen worden.

Foto's

 

Foto

Foto

 

FotoFotoFoto