|
|
|
Opleiding : |
|
1964-1970 |
Chr. Scholengemeenschap Buitenveldert, Amsterdam, |
Gymnasium B |
1970-1971 |
Uitwisseling jaar Porto Alegre, Brazilie |
VWO en faculteit economie |
1971-1973 |
Vrije Universiteit, faculteit Geneeskunde, Amsterdam |
tot kandidaats |
1982-1986 |
Parttime Opleiding Personeelswerk Amsterdam (POPA) |
Hbo-diploma |
1988-1993 |
Amsterdamse Hogeschool der Kunsten,
faculteit Theater, PTO Theaterdocent/Regie |
Hbo-diploma |
1994-1995 |
Instituut ISIS, Opleiding Transcultureel Trainer |
Certificaat |
1999-2003 |
Opleiding Acupunctuur Tsi Mo, |
licentie |
2003-2005 |
Opleiding Instituut Kleurenpunctuur |
diploma |
|
Werkervaring: |
|
1993-nu
|
Artant, adviesbureau voor Nieuwe Cultuur, |
Artistiek en zakelijk coördinator |
1989-1990
|
Vier-7, theatergroep
Drielandenproject Nederland-Nicaragua-Aruba |
Projectleider/dramaturg |
1988-1989
|
De Nieuw Amsterdam
Coon’s Carnaval, multiculturele musical |
Productieleider |
1985-1988
|
Werkteater |
Productiemedewerker Regieassistent |
1976-1984
|
Anti-Apartheids Beweging Nederland |
beleidsmedewerker cultuur en wetenschap |
1975-1978
|
HTIB - Turkse Arbeidersvereniging in Nederland |
Coördinator Steunkomitee |
Ik deed in 1984 mijn intrede in de theaterwereld als productie- en regieassistent bij het Werktheater. Nadat ik een jaar was uitgeleend aan De Nieuw Amsterdam als productieleider van de musical Coon's Carnaval, ging ik in 1987 naar de opleiding theaterdocent/regisseur aan de AHK.
Theater in een multiculturele samenleving, is steeds een rode lijn geweest in mijn studie aan Theaterschool Amsterdam van de AHK, vanaf mijn auditie tot mijn afstuderen. Tijdens mijn opleiding werd ik getraind in theatermaken vanuit fascinatie, dramatische zeggingskracht, theaterbeelden en theatervormgeving. Toch werden mijn verwachtingen niet volledig ingelost. Ik trof er geen visie aan op theatraliteit, op de verhouding theater en werkelijkheid, voor de veranderde multiculturele praktijk, anders dan het begrip authenticiteit en beleving van de speler. Het bood mij in ieder geval onvoldoende handvat.
Toen het tijd werd om af te studeren in de zomer van 1992, realiseerde ik mij dat ik dit centrale thema eigenlijk alleen nog maar had aangestipt. Ik besloot mijn oorspronkelijke plan om met een voorstelling af te studeren uit te stellen. Ik wilde mijzelf meer trainen in methodisch denken en didactisch handelen, kortom het docentschap. Daarnaast wilde ik de vakmatige aspecten van het kunstvak uitdiepen en de rol die theater kan spelen in het proces van interculturalisatie.
Scenes kunnen in een freeze stopgezet of nog eens doorgenomen worden om de boodschappen die het bevat te onderzoeken. Acteur en publiek verenigen zich als onderzoekers in een levend laboratorium. Publiek en theatermakers kunnen zo als vakmensen drama deconstrueren en reconstrueren, interpreteren en verhelderen. Dat inspireerde mij tot mijn onderzoek.
Mijn probleemstelling was in de context van theater wellicht een beter kader schept dan taal voor het leren onderkennen en omgaan met verschillen. Het biedt mogelijk ruimte aan verschillende culturele contexten, die toch met elkaar communiceren.
De centrale vraag was of het als een alternatief voor taal zou kunnen worden gehanteerd, als een platform voor "dramatische" discussies in een interculturele context. Per februari 1993 trad ik in dienst bij Artant, theaterbureau voor nieuwe cultuur, een stichting die mij de ruimte gaf dat onderzoek te verrichten.
Ik vond aan de Hogeschool de Horst in Driebergen bereid ruimte te bieden voor mijn onderzoek bij de derdejaars Parttimestudenten Vormingswerk bij de afdeling Multi-Etnisch Welzijnswerk.
Ik onnderwees een bestaande module opbouwwerk voor het derde trimester via de "theatertaal.
In 1996 volgde hij een train de trainers bij Transcultureel Instituut ISIS en was hij betrokken als medewerker bij diverse bedrijfstrainingen van ISIS de profit en non-profit sector. Heeft nu meer dan 15 jaar ervaring met trainingen in onderwijs, zowel leerlingen als leerkrachten, de sociale sector en tal van organisaties.